PSJM – Proyecto Asia, 2005

PSJM. Proyecto Asia, 2005. 4 Cajas de luz de 50 cm. de diámetro.



La obra censurada “Proyecto Asia” nace como una propuesta para el espacio público, concretamente se colocó en la Plaza Mayor de Gijón, de donde fue retirada bajo las presiones de la marca Adidas. En la línea de trabajos que desarrolla PSJM, el equipo-marca pone el punto de mira en el universo contemporáneo de las marcas como creadoras de valores simbólicos, identidades abstractas que conforman la propia identidad del individuo. La grandes marcas multinacionales, verdaderos símbolos de la democracia capitalista y nacidas en países libres, apoyan su carrera hacia el máximo beneficio en la explotación del los trabajadores asiáticos. Para estas grandes corporaciones situar sus fábricas en países donde las condiciones sindicales del trabajador se ignoran o incluso ellas mismas prohíben por medio de amenazas, no significan ninguna contradicción con los mensajes que luego emiten para forjar sus valores de marca, siempre vinculados a la libertad individual y el espíritu de superación. “Proyecto Asia” presenta en cajas luminosas cuarto de estas marcas bajo un mismo slogan, MADE BY SLAVES FOR FREE PEOPLE (Hecho por esclavos para gente libre), ironizando sobre los valores que realmente representan.

The censored work “Project Asia” was born as a proposal for public spaces. Specifically, it was placed in the Plaza Mayor of Gijón, from where it was withdrawn due to pressure from the Adidas brand. In the line of work developed by PSJM, the team-brand targets the contemporary universe of brands as creators of symbolic values, abstract identities that shape the individual’s own identity. The great multinational trademarks, true symbols of capitalist democracy born in free countries, base their race towards maximum profits in the exploitation of Asian workers. For these large corporations, locating their factories in countries where labour conditions for workers are ignored, or where they even prohibit unionism by means of threats, does not pose any contradiction to the messages later transmitted to forge their brand values, always related to individual freedom and the drive for self-improvement. “Project Asia” presented four of these brands in lit displays under one and the same slogan, MADE BY SLAVES FOR FREE PEOPLE, pointing out the irony in the values that they really represent.

Text source: http://www.psjm.es

nike puma reebok adidas

PSJM-ASIA1  retirada

Image source: http://www.psjm.es & http://oralmemories.com/psjm/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s